Branner Fengsel og justis Skoler Stavanger by`s sykehus Kirker og klostre Hermetikk- industri Skipsverft og reperbaner  
Fengsel og justis
Fengselet ved Kongsgårdmuren
Kart
Fengselet ved Kongsgårdmuren

Fengsel og justis

Straffereaksjoner i Norge – kort oversikt.

Norges gamle lover har et omfattende lovverk med tilhørende straffebestemmelser. Hovedintensjonen med dette lovverket var opprinnelig at alle saker var private i den forstand at det var partene seg imellom som løste saken. Om nødvendig skjedde det på tinget og – iallfall fra 100-tallet – med hjelp av en lovkyndig – lovmannens/lagmannens mellomkomst eller avgjørelse (orskurd).

Straff i vår forstand kan en knapt tale om. De fleste saker ble avsluttet gjennom forlik – en avtale mellom partene som vanligvis innebar et oppgjør med penger eller naturalier. Noen få handlinger kunne ikke alltid gjøres opp slik. Både ved drap – særlig mord = lik hemmelig drap (t.eks. giftmord) – og voldtekt kunne det komme på tale med blodhevn og landsforvisning. Hele dette rettsregimet var altså basert på det en kaller kompensasjonsprinsippet. Dette har alltid senere stått som et sentralt element i norsk rettsliv, jfr. de senere forlikstradisjoner både i og utenfor domstolene og siden 1795 med forliksrådene som et særskilt dedikert forum.

Etter hvert som staten og i noen utstrekning den katolske kirke gjorde krav på både lovgivningsrett og rett til å tre inn i sanksjonene, endret strafferegimet langsomt karakter. Dette tok lang tid. Men stat og kirke fikk presise prosentvise andeler av kompensasjonene (bøtene) og satte også i verk egne straffesanksjoner (offentlige henrettelser, forvisningsstraffer, pisking, offentlig skriftmål botsøvelser av forskjellig slag).

Fengsel i vår forstand var ikke i bruk som straff. Derimot ble lovbrytere som ble fanget holdt i forvaring, altså en form for eldre tiders varetektsfengsling, inntil sakene mot dem kunne gjennomføres.

Det gamle regime stod ved lag til etter Reformasjonen i 1537. Så sent som ca. 1600 kunne drapsmenn kjøpe seg fri for gjerningen ved mannebøter om alle involverte parter, Kongen inklusive, var enig i dette. Ved drap forble nødverge frifinnelsesgrunn etter skjønn, noe som blant annet Tormod Torfæus fikk glede av på 1600-tallet.

Ved introduksjonen av mosaisk rett i perioden, en prosess som tok til umiddelbart etter 1537, ble lovbrudd ganske massivt hjemlet i mosebøkene med de der til hørende straffebestemmelser. Følgen var et statlig strafferegime for et stadig antall økende lovbrudd der straffene helt og fullt ble et offentlig anliggende. Dødsstraff stod nå sentralt. Forvisningsstraffen ble værende. Pisking, lemlestelse og skamstraff (gapestokk, halsjern og lignende ble hyppig anvendt).

Les hele historien (pdf)

Vi takker:

Byhistorisk Forening Stavanger
Stavanger Kommune
EnterNett AS